zondag 30 oktober 2016

Muziek inzingen en luistervragen

Voor muziek kregen wij de leuke opdracht om een nummer in te zingen.
Met het oog op de basisschool heb ik gekozen voor het nummer Droomboom. Dit nummer is te vinden in het boek Eigenwijs.
Hopelijk hebben jullie straks geen gehoorschade!

 

Nadat het nummer is ingezongen is het tijd om dit nummer aan de leerlingen te leren.

Aanleren Droomboom

Ik kies voor weggeef methode. Dit betekent dat ik een stukje zing van een regel/zin en de leerlingen zingen de rest van de regel/zin af. Deze methode heb ik uit het boek Muziek Meester 4de druk gehaald en is besproken in de les.
Docent: In onze achtertuin daar ...
Leerlingen: ... staat een hele hoge boom.


Docent: Die is niet als de andere ...
Leerlingen: ... zo heel gewoon


Docent: Want aan het hoogste takje ...
Leerlingen: ... daar groeit een klein gebakje


Docent: en zie ik dat ...
Leerlingen: ... dan denk ik dat ik droom


Docent: Heel voorzichtig in mijn droom ...
Leerlingen: .. klim ik langzaam in die boom


Docent: Ben ik boven wat een pret! ...
Leerlingen: ... krak boem, naast  mijn bed


De tekst laat ik de leerlingen eerst even bekijken. Zelf zing ik dan het liedje voor of ik laat de cd afspelen.
Dit kan je één of twee keer doen. Daarna zou ik beginnen aan eerste couplet. Daarna het refrein en eventueel de andere coupletten. 

 

Luistervragen

Mijn luistervragen heb ik gekoppeld aan het ingezongen nummer.
 Bij dit nummer kan je verschillende luistervragen stellen. Het is van belang dat je de vragen stelt voordat de leerlingen het liedje te horen krijgen. Op deze manier kunnen ze gericht gaan luisteren.

Voorbeeld van luistervragen die je kan stellen bij de Droomboom:
- Welk gevoel roept dit lied bij je op? (vrolijk, boos, verdrietig, etc.)
- Hoeveel coupletten zitten er in dit liedje?
- Hoeveel refreinen zitten er in dit liedje?
- Heeft dit nummer vooral harde of zachte tonen of bouwt het zich op?
- Wat voor een beeld krijg je bij dit nummer?

Verder zijn er nog een paar tips bij het luisteren naar muziek bij kinderen: (Muziek Meester 4de druk)
- Concentratie is essentieel bij alle opdrachten die met luisteren te maken hebben. Het heeft dan ook geen zin om te beginnen als er nog een paar leerlingen met iets anders bezig zijn.
- Maak duidelijke afspraken over het praten tijdens de luisteropdrachten. De leerlingen moeten stil zijn, maar voor de leerkracht is dit ook belangrijk. Praat alleen als er echt een aanwijzing gegeven moet worden.
- Zorg dat je als leerkracht het te beluisteren stuk goed kent.    

Een andere luisteropdracht die ik hierbij kan gebruiken is een bewegingsopdracht. Het is voor deze opdracht dan wel van belang dat de leerlingen de tekst van het nummer goed kennen en de karaokeversie kunnen zingen.
Bij dit nummer kan je ook de tekst goed uitbeelden:
- Je kan laten zien hoe hoog de boom is door je helemaal lang te maken
- Je kan laten zien dat je een gebakje ziet en gaat opeten
- Je kan laten zien dat je een boom in gaat klimmen
- Je kan laten zien dat je uit de boom valt en op de grond ligt
 Let bij de laatste wel op dat de leerlingen veilig op de grond kunnen vallen zonder dat er ongelukken gebeuren.

 Dank je wel voor het lezen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten