dinsdag 27 december 2016

Beeldend lesvoorbereiding

Mijn lesvoorbereiding voor beeldend ga ik maken over de les van Jan en de Jugendstil poster.

(introductie) Ik begin de les door het Digibord aan te zetten en daarop een afbeelding te laten zien van de Delftsche slaolie stijl. Ik vraag de leerlingen te vertellen wat zij zien. Daarbij mogen ze van alles noemen van kleur tot hun eigen gevoelens en gedachten erbij.
Daarna vertel ik de leerlingen dat zij zelf ook een poster gaan maken in de stijl van Jugendstil.

Het doel van de les is de leerlingen een poster van een product of evenement te laten maken in de stijl van Jugendstil die voldoet aan de eisen.

De eisen waaraan de poster moet voldoen zijn de volgende:
- De poster moet bestaan uit doorgaande lijnen. (Dit houd in sierlijke lettervormen)
- De poster moet bestaan uit verschillende kleuren pastel
- De leerlingen werken met hun hele arm en niet alleen vanuit hun pols
- De leerlingen spenderen meer tijd aan hun poster dan aan het maken van een schets
- Je kan met 1 blik op de poster gelijk zien waar de poster over gaat
- De leerlingen kunnen met het krijt verschillende texturen aanbrengen op de poster

 De leerlingen laat ik nog meer afbeeldingen zien ter inspiratie. De afbeeldingen zijn uiteraard in de Jugendstil stijl. 
Zelf laat ik zien aan de leerlingen wat ik bedoel met het tekenen vanuit je hele arm. Ook laat ik mijn eigen poster zien.
Op een leeg blad zet ik allemaal verschillende soorten texturen. Je kan namelijk het krijt op de punt gebruiken, maar ook horizontaal neerleggen ofj je gebruikt papier om het krijt uit te vegen. Deze soorten technieken/texturen laat ik zien aan de leerlingen.

De leerlingen geef ik 2 minuten de tijd om een evenement of product te bedenken. Daarna mogen ze op een A4-tje met een potlood een kleine snelle schets maken.
Daarna geef ik de leerlingen een groot A3 vel en een doosje met pastel krijten. Per groepje van 4 leerlingen, ligt er 1 doosje met pastelkrijt.

De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met het maken van hun poster. Hier krijgen ze ruim drie kwartier voor, eventueel nog 5 minuten extra.

Aan het einde vraag ik alle leerlingen de naam erop te schrijven en de posters allemaal bij elkaar te leggen. Op het moment dat alle posters bij elkaar liggen, vraag ik de leerlingen er om heen te staan. Op dat moment wil ik de reflectie beginnen. Voor de reflectie heb ik een paar vragen over het proces en het product zelf.
- Wie kan snel een paar posters benoemen, waarbij je direct ziet waar de poster over gaat? En kan je ook vertellen waarom je het meteen ziet?
- Wie kan een paar posters noemen waarbij hij direct een paar eisen kan zien?
- Welke poster vind je het meest eruit springen? Waarom die?
- Wat vind je van de opdracht in zijn geheel?
- Ben je ergens tegenaan gelopen tijdens het maken van de poster?
- Was het handig om een schets te maken? Waarom wel en waarom niet?
- Wie heeft het lesdoel behaald? Waarom wel of waarom juist niet? Heb je wel een deel ervan gehaald?
- Wat vonden jullie goed gaan aan deze les? Wat vonden jullie wat minder gaan?

Deze vragen bespreek ik met de leerlingen. Eventueel vraag ik nog andere vragen die op dat moment aan bod komen.
Na de evaluatie zorg ik ervoor dat ik alle posters inspuit met haarlak, zodat ze minder gaan afgeven. De leerlingen ruimen de spullen op  en de volgende dag nemen de leerlingen de poster mee naar huis.

 Dank je wel voor het lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten